Ca la orice sărbători, mai stau ba cu prietenii, ba cu familia, ba cu prietenii prietenilor familiei mele și așa mai departe. După cateva pahare și multă veselie, din discuție în discuție, așa cum e și normal de altfel, am asistat la o poveste destul de tulburătoare care recunosc că pe mine m-a șocat. E vorba despre sitemul sanitar, despre șpaga oferită medicilor și despre spitalul municipal de la Bacău. Am preferat cuvântul “șpagă”, în loc de “recompensă” sau “primă”, pentru că fix șpagă se cheamă în situația ce urmează să o citiți:

[…]Stați să vedeți ce am pățit eu la spital, aici la Bacău. Vă rog să mă credeți că până acum nu mi s-a mai întâmplat. I s-a făcut mamei mele rău într-o seară și, știind că i s-a tras de la problemele pe care le are cu inima, am mers la cardiologie. Ea mi-a zis că vrea direct la domnul doctor X-ulescu(*am să ofer nume exacte într-un alt material, după obținerea unor probe fizice care ar justifica cele relatate aici). Am mers până la ușa dânsului și, văzând că nu-i nimeni, am bătut la ușa și am intrat. Am rămas șocată să-l aud pe domn’ doctor cum îmi dădea următoarele instrucțiuni: Doamnă, stați acolo unde sunteți și Închideți ușa. Uitați cum facem, nu scoateți niciun ban, banii trebuie băgați într-un plic pe care mi-l oferiți doar în momentul în care eu am să deschid sertarul din partea stângă. După asta vedem ce și cum, care-i situația și cum putem găsi o rezolvare.

Băi, vă rog să mă credeți că am rămas șocată![…] 

Restul relatării are o importanță prea mică. Ideea este că situația e penibilă: să îți oprești la ușă un pacient, să îi explici cum trebuie să te plătească și să îi ceri să o facă înainte de o consultație măcar, mi se pare strigător la cer! Da, medicii sunt prost plătiți pentru cât îndură, dar să ceri pacientului bani pentru a încerca măcar să-l tratezi, este ceva de neimaginat. Dar uite că se poate. Sunt de acord să oferi unei persoane o atenție dacă ți-a rezolvat problema și simți nevoia să îi aduci o mulțumire specială, dar să vii cu banii pregătiți… 

Urmează însă un viitor material în care voi scoate la iveală mai multe practici neortodoxe precum și dovezi, toate din cadrul spitalului de la Bacău. 


